Varukorgen är tom

FRÅGOR OCH SVAR

Frågor och svar om fiberanslutning - klicka här

 

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om bredband, öppna nät och hur man blir ansluten.

Tjänster

Vem kontaktar jag om tjänsten inte fungerar?
Om du har frågor eller om du får problem med din internet- telefoni- och tv-tjänster är det i första hand din leverantör du ska kontakta. Tänk på att du behöver radera gamla inställningar i din dator om du har haft ett abonnemang med en annan leverantör innan. Det kan exempelvis vara genvägar eller lösenord som du har sparat.

Kan inte din leverantör hjälpa dig så kan du vända dig till Open Universe tekniska kundsupport på 0770-82 55 55 för att felanmäla ditt fibernät. Det kan vara bra att notera det ärendenummer som du får för att kunna följa ärendet.

Vad behöver jag för utrustning för använda digital-tv via fiber?
När du beställer digital-tv via fibernätet får du minst en digitalbox från leverantören med i startpaketet. Du behöver en digitalbox till varje tv i din lägenhet, och leverantörerna har ofta förmånliga priser på digitalboxar om du vill beställa flera.

Du måste inte ha en ny tv för att det ska fungera, men den tv du har måste åtminstone ha en så kallad SCART-ingång. De modernare tv apparater har en HDMI-ingång. HDMI kabel följer med i det digitalboxpaket som du får hemskickad.

Hur är det med säkerheten?
I ett öppet nät bestämmer var och en sin egen säkerhet, eftersom du är en del av det öppna nätet när du är uppkopplad. Vill du vara riktigt säker mot intrång bör du därför installera en s.k. brandvägg (ett sorts filter) för att skydda din dator och hålla dig uppgraderad med antivirusprogram (speciellt om du kör Windows).

Jag vill säga upp en tjänst. Hur gör jag?
Det öppna nätet ger dig tillgång till Internet, IP-telefoni och bredbands-TV. Eftersom nätet är ett öppet nät månar vi om att det ska finnas ett stort utbud av tjänster, då kan välja det som passar dig bäst. Detta gör även att tjänsterna hela tiden utvecklas, priserna pressas, kvalitén höjs och nya leverantörer och tjänster ständigt tillkommer.

Kontakta din nuvarande tjänsteleverantör om uppsägning och sedan tecknar du ett nytt avtal med valfri tjänsteleverantör beroende på vilken eventuell bindnings- eller uppsägningstid som du har i ditt nuvarande avtal.

Jag har sagt upp min tjänst via tjänsteleverantören, behöver jag säga upp något på Stadsnät?
När du vill säga upp en tjänst tar du kontakt med den tjänsteleverantör som levererar den specifika tjänsten. Du behöver inte vända dig till oss på Stadsnät.